Familjeföretag driver nya kombiterminalen

Om ett år flyttas kombiterminalen från centrala Göteborg och ger plats för stadsutveckling och bygget av Västlänken. En ny kombiterminal uppförs vid ytterhamnarna på Hisingen.
Det blir Sandahlsbolagen som svarar för driften av den nya kombiterminalen.

Familjeägda Sandahlsbolagen Sweden AB  har tecknat ett femårigt kontrakt med Göteborgs Hamn AB för att driva den nya kombiterminalen i hamnen. Trafikstarten är satt till december 2017.
– Sandahlsbolagen har under en längre tid visat intresse för att driva kombiterminal i Göteborgs Hamn. Vi är mycket glada över att en av Sveriges mest erfarna terminaloperatörer nu etablerar sig i hamnen, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB.

I slutet av nästa år flyttar kombiterminalen vid Göteborgs centralstation ut till ytterhamnarna på Hisingen. Detta för att möjliggöra stadsutveckling och bygget av Västlänken. Flytten innebär att lastbilstrafiken minskar markant i centrala Göteborg. Dessutom möjliggör det nya läget nya transportupplägg som sammankopplar sjöfart med järnväg.

Sandahlsbolagen Sweden AB driver sedan tidigare terminaler i Luleå, Umeå, Sundsvall och Jönköping.
– Vi ser fram emot att driva kombiterminal intill Nordens största hamn och är stolta över förtroendet. Det kommer att vara en öppen terminal för alla intresserade tågoperatörer, säger Thord Sandahl, vd för Sandahlsbolagen Sweden AB

Göteborgs Hamn är internationellt känd för sina järnvägspendlar. Idag kommer mer än hälften av containrarna med tåg istället för med lastbil till hamnen, vilket innebär stora miljövinster. Men att få upp fler lastbilstrailers på tåg har däremot varit svårare. Thord Sandahl tror nu på en förbättring.
– Jag ser stora möjligheter att öka antalet trailertåg, inte minst till och från landets norra delar och Oslo-regionen, säger han. Med fler trailertåg förbättras logistiken för skandinavisk industri och transporternas utsläpp minskar.

Bygget av kombiterminalen sker i två etapper. Den första etappen är klar i december 2017. Då sker även trafikstarten. Terminalen beräknas vara fullt utbyggd 2020. Då kommer omlastning att ske med kranar istället för med truckar och hela terminalen är elektrifierad och signalreglerad. Initialt kommer cirka 10 personer sysselsättas.

Av Åke Lundgren

Bildtext: Visionsbild över kombiterminalen i Göteborgs Hamn. Bilden visar hur terminalen kommer att se ut när den är fullt utbyggd 2019-2020. (Bild Göteborgs hamn)