Tunnelelementet ”Tina” framme vid sin plats i älven

Att bogsera ut ett tunnelelement ur dockan där det byggts kräver noggranna förberedelser och stor kunskap. Under lördag förmiddag var dessutom vädrets makter på Trafikverkets sida och sjösättningen av ”Tina”, den första av Marieholmstunnelns tre delar gick helt enligt plan.

Med hjälp av ett avancerat vinschsystem och bogserbåten Frog Cygnus drogs det 25 000 ton tunga tunnelelementet med stor precision ut ur torrdockan där det startade byggas sommaren 2015. Själva utbogseringen tog hela förmiddagen.
e2faa826-47fa-4926-9669-005a5dd98df5– Utbogseringen från dockan är ett mycket känsligt moment i bygget av tunneln, säger Stein Kleiven som är Trafikverkets projektchef för Marieholmstunneln.
Det kräver expertis på hög nivå, noggranna förberedelser och tajming. Allt detta fanns på plats och sjösättningen gick helt enligt plan.

Tunnelelementet ligger nu förtöjt i ett parkeringsläge i älven. Där ska det förberedas för att om ett halvår dras ut och sänkas på sin slutliga plats i älvens botten. Så snart torrdockan tömts på vatten börjar bygget av nästa tunnelelement inne i den.
– Det här är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln, säger Stein Kleiven. Själva sjösättningen är inte bara ett spektakulärt moment utan också något unikt eftersom det bara färdigställs ett enda liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen.

Av tradition döps alltid tunnelelement. Detta fick namnet Tina vid en ceremoni tidigare i veckan.

Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket