Gamlestads torg står klart nästa sommar

Västsvenska paketet lägger nästan en miljard kronor på ny infrastruktur i Gamlestaden. Den första bygganden som reser sig på platsen är Gamlestadstorg som ska omfatta bland annat resecentrum för Västtrafik, affärer och arbetsplatser.

Serneke har köpt marken av Göteborgs Stad för att bygga Gamlestads Torg. Platzer fastigheter har i sin tur köpt fastigheten av Serneke och kommer att förvalta byggnaden.

– Det är startskottet för det nya Gamlestaden som nu börjat byggas, säger Fredrik Fallesen, platschef på Sernekes bygge.

Det blir två hus med gemensam källare och ett torg emellan. Torgytan byggs inte av Serneke, men man förbereder och bygger bjälklag och tätskikt. Högsta huset är 17 våningar, det lägre är sex våningar. Byggnaderna skall hysa kontor, service, restaurang med mera för små, medelstora och större verksamheter. I markplan anläggs Västtrafiks resecentrum vilket betyder att Gamlestads torg blir en viktig knutpunkt i framtidens Gamlestaden. Redan nu stannar sex spårvagnslinjer, tre busslinjer och ett pendeltåg till här.

Den som nu susar förbi med Alependeln eller spårvagnen ser ett skelett, våningsplan på pelare. De sex första våningarna, basen i höghuset, är klara och på taket till sjätte våningen – golvet till sjunde – ska tornet med ytterligare tolv våningar resas. För att tornet ska klara vindlasterna så måste det stagas och man har valt en så kallad vajerspänningsteknik. Inne i tornet spänns vajar från toppen till basen. Mellan 3 och 3,5 kilometer vajer går åt. De löper 10 vajrar i vardera 17 rör. Med den här tekniken slipper man stödvinklar av andra typer i byggnationen vilket sparar utrymme i den färdiga byggnaden.

– Det blir mindre stål, men framför allt bättre planlösningar, säger Fredrik Fallesen. Andra typer av stöd hamnar ofta så att de stjäl plats och fönsterytor på attraktiva platser i huset. Nu blir planlösningen enklare och bättre för nyttjaren.

Utanpå monteras fasaderna med hjälp av lyftkran.

-Nästa vecka ska den höjas från 60 till 90 meter, säger Ola Larsson, entreprenadingenjör på Serneke.

Fasaderna börja sättas vecka 14. Väggarna är i princip monteringsfärdiga. De sätts ihop av kassetter 240 gånger 370 cm med två öppningsbara fönster, som steg för steg monteras ihop till en färdig fasad. Väggen levereras princip klar med isolering och allt. Yttersta laget är en glasfasad med ett tryckt mönster. På insidan sätts ett installationskikt.

Byggplatsen i Gamlestaden är ett typiskt exempel på hur komplicerat det är att bygga i stad.

– Det har gått ganska bra, men det finns utmaningar, säger Ola Larsson. Vi är instängda på en liten plats omgivna av broar, vägar och andra konstruktioner. När vi pålade var vi tvungna att kontrollmäta intilliggande konstruktioner så att de inte började röra sig för mycket.

Serneke är även omgivna av andra entreprenörer. Skanska bygger den nya infrastrukturen med Göteborgs Stad som beställare. När kajen vid Säveån är färdig kommer Peab att bygga bostäder, Gamlestads Brygga, för Platzers räkning.

– Vi har regelbundna samordningsmöten möten med Trafikkontoret och Skanska, säger Fredrik Fallesen.

kran ståendeDet är även trångt på den egna byggplatsen. Därför jobbar Serneke med ett webbaserat logistiksystem där man bokar hissar kranar, hjullastare, lossningszoner med mera. På så sätt sparar man yta på byggplatsen. Arbete på hög höjd kräver hög säkerhetsnivå. Framför allt vid lyften. Och det råder nolltolerans för olyckor.

– Man måste tänka på var man rör sig och hur man rör sig, säger Fredrik Fallesen. Betongenbjälklagen väger cirka 600 kilo per kvadratmeter. Det måste finnas fria ytor under vid lyften.

Ju tätare huset blir ju fler människor kommer att arbeta på bygget.

– Just nu är vi mellan 50 och 55 personer per dag på byggplatsen, säger Ola Larsson. Efter semestrarna kommer arbetsstyrkan att öka till mellan 130 till 180 personer på plats varje dag som mest.

Arbetet började med pålning i maj 2016 – faktiskt en försenad byggstart med 6 till 8 månader. Nu är bygget helt i fas med tiden och står klart sommaren 2018.

– Vi hinner, men vädret kan ställa till det för oss, säger Fredrik Fallesen. Hård vind är svårt och riskabelt att jobba i så blåser det för mycket måste vi pausa och invänta bättre förutsättningar. Men sommaren 2018 är vi klara. Då står höghuset där, 79,55 meter högt. Med den lilla lampan på taket som varnar flygtrafiken blir höjden exakt 80 meter.

Av: Åke Lundgren

Läs mer om Gamlestads torg:

Hos Västtrafik

Hos Platzer fastigheter